Vaš preferovaný dealer

ELEKTROMOBILITA.

mini elektromobilita – dojezd - stage

DOJEĎTE ELEKTRICKY DÁL.

Jak maximalizovat dojezd.

mini electric – rozdělující linie – logo electric

JAKÉ JSOU FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ DOJEZD?

mini elektromobilita – dojezd - ilustrace

KAPACITA BATERIE.

Obecně platí, že čím větší je kapacita baterie, tím dále dojedete. Ale tak jednoduché to není.

Baterie jsou nejtěžší a nejdražší součástí elektromobilu. Existuje ale určitý bod zlomu, protože větší, a tudíž těžší baterie vyžaduje pro dosažení stejného zrychlení výkonnější motor, s tím ale souvisí masivnější podvozek a větší brzdy, které mají za úkol udržet větší rychlost, hmotnost i hybnost pod kontrolou. Je proto zásadní najít ideální rovnováhu mezi hmotností a dojezdem tak, aby se z použitých zdrojů získala maximální efektivita a hospodárnost.

mini elektromobilita – dojezd - velikost baterie mini elektromobilita – dojezd - velikost baterie
Grey divider line

JAK PRODLOUŽIT ŽIVOTNOST BATERIE ELEKTROMOBILU?

Nenechávejte vůz stát s plně nabitou nebo zcela vybitou baterií. V ideálním případě udržujte stav nabití v rozmezí 20–80 %, a to zejména pokud nějakou dobu nebudete jezdit. Automobil plně nabíjejte pouze při cestách na delší vzdálenosti.

Minimalizujte používání rychlonabíječek. Samozřejmě že nastanou situace, kdy je nutné použít rychlonabíjení, při běžném používání a nabíjení přes noc by mělo stačit nabíjení střídavým proudem, které je k baterii šetrnější.

Podnebí nemůžete ovlivnit, ale udělejte, co můžete, abyste se vyhnuli extrémně vysokým teplotám. V horkých dnech se můžete alespoň snažit parkovat ve stínu.

Grey divider line
mini electromobility – range - external factors mini electromobility – range - external factors


MINI Cooper SE Hatch :

Spotřeba energie (NEDC kombinovaná): 15,8 - 15,2 disclaimer Emise CO2 (kombinované, WLTP): 0 g/km disclaimer Dojezd na elektřinu (kombinovaný, WLTP) 233 - 226 disclaimer Dojezd na elektřinu ve městě (WLTP) 312 - 297 disclaimer

VNĚJŠÍ FAKTORY.

Dojezd elektromobilů ovlivňuje celá řada faktorů.

  • Vítr
  • Rychlost (protivítr)
  • Aerodynamika
  • Okna a panoramatická střecha
  • Teplota
  • Hustota vzduchu (může ovlivnit baterii)

Ačkoli stejné faktory mohou ovlivnit každé vozidlo bez ohledu na druh pohonu, u elektromobilů mají mnohem větší vliv.

Elektrické hnací ústrojí je ze své podstaty velmi účinné – ke kolům se dostane až 80 % hnací síly (ve srovnání s pouhými 15 % u konvenčních spalovacích motorů). Každá drobná změna se však projeví na celkové spotřebě. Dobrým příkladem je situace, kdy je uvnitř vozu teplo. Snížit teplotu můžete například otevřením oken či střešního okna, což ale narušuje proudění vzduchu a zvyšuje aerodynamický odpor. Můžete ale také zapnout klimatizaci, to však vede rovněž ke zvýšení spotřeby. U elektrických vozů pak obecně platí pravidlo, že v zastavěných oblastech, kde se jezdí pomaleji, je lepší stáhnout okna, zatímco při rychlejší jízdě je výhodnější zapnout klimatizaci.

mini electric – rozdělující linie – logo electric

JAK JEZDIT HOSPODÁRNĚ.

JEZDĚTE PŘEDVÍDAVĚ.

Rekuperace kinetické energie.
Čistě elektrické i plug-in hybridní vozy mohou využívat elektromotory ke zpomalování, a tím k přeměně kinetické energie na elektrickou, která nabíjí baterii. Tento proces regenerativního brzdění se nazývá rekuperace kinetické energie.

Ovládání jedním pedálem.
Elektrická MINI umožňují ovládání jedním pedálem. Pokud sešlápnete akcelerátor, rozjedete se. Když nohu uvolníte, zpomalujete. Nejedná se však o žádné zablokování všech kol, nýbrž o plynulé zpomalování, které můžete podle potřeby zesílit sešlápnutím brzdového pedálu.

Obecně platí, že pokud chcete co nejlépe využít každý watt výkonu, snažte se co nejvíce zpomalovat bez použití brzdového pedálu. Takto získávaná energie zlepšuje průměrnou spotřebu a zajišťuje, že při akceleraci je k dispozici plný výkon motoru. Vyplatí se v tomto ohledu trochu trénovat, abyste pro rekuperaci kinetické energie získali cit a nemuseli používat brzdový pedál.

mini elektromobilita – dojezd - předvídavá jízda mini elektromobilita – dojezd - předvídavá jízda


MINI Cooper SE Hatch :

Spotřeba energie (NEDC kombinovaná): 15,8 - 15,2 disclaimer Emise CO2 (kombinované, WLTP): 0 g/km disclaimer Dojezd na elektřinu (kombinovaný, WLTP) 233 - 226 disclaimer Dojezd na elektřinu ve městě (WLTP) 312 - 297 disclaimer
mini elektromobilita – dojezd - zadní pohled na mini elekctric


MINI Cooper SE Hatch :

Spotřeba energie (NEDC kombinovaná): 15,8 - 15,2 disclaimer Emise CO2 (kombinované, WLTP): 0 g/km disclaimer Dojezd na elektřinu (kombinovaný, WLTP) 233 - 226 disclaimer Dojezd na elektřinu ve městě (WLTP) 312 - 297 disclaimer

JEZDĚTE PLYNULE.

Agresivní jízda, tedy prudké zrychlování a ostré brzdění, je plýtváním energií. I při regenerativním brzdění může systém získat zpět jen část energie. Pokud chcete energie využívat efektivně, stačí se uvolnit, užívat si plynulosti a nenuceně proplouvat městem.

POUŽÍVEJTE JEDNOTLIVÉ JÍZDNÍ REŽIMY.

Každý jízdní režim nastavuje podle volby řidiče hnací soustavu jiným způsobem, buď aby se zlepšila hospodárnost, nebo aby došlo ke zvýšení dynamiky. Lze doporučit zkušební jízdy, při nichž se seznámíte s nastavením jednotlivých jízdních režimů a naučíte se využívat jejich vlastností. Všechny elektrifikované vozy MINI nabízejí možnost měnit jízdní režimy.

mini elektromobilita – dojezd - jízdní režimy
mini electric – rozdělující linie – logo electric

JAK PLÁNOVAT DLOUHÉ CESTY.

mini elektromobilita – dojezd - ilustrace

POZNEJTE VAŠE TRASY.

Vyhledávání nabíjecích stanic na trase.
Před odjezdem se podívejte na mapu nabíjecích stanic (např. na MINI Charging), abyste získali přehled o tom, jaké máte možnosti nabíjení. Do plánu vaší cesty zahrňte také čas potřebný k nabíjení. V ideálním případě si můžete zastávky na nabíjení naplánovat tak, aby se vešly do vašich obvyklých zvyklostí – jako jsou třeba přestávky nebo oběd.

Méně je více.
Nabíjení baterie na kapacitu v rozmezí 10–80 % je obvykle účinnější než čekání na jednorázové plné nabití.

mini elektromobilita – dojezd - plánování trasy mini elektromobilita – dojezd - plánování trasy
mini elektromobilita – dojezd - výkon mini elektromobilita – dojezd - výkon

KLID MYSLI.

Kompatibilita.
Třídveřové MINI COOPER SE je vybaveno zásuvkou CCS, díky níž je kompatibilní prakticky s každou veřejnou nabíjecí stanicí v Evropě.

Mapa nabíjecích stanic přímo ve voze.
Mapa nabíjecích stanic integrovaná v navigačním systému každého elektrického MINI poskytuje přehled o všech dostupných nabíjecích stanicích, které jsou v dosahu. Kdykoli si tak můžete nechat navrhnout trasu přímo k dané nabíjecí stanici.

MĚJTE VAŠI KARTU VŽDY U SEBE.

Služba MINI Charging vám umožní přístup k více než 100 tisícům nabíjecích míst po celé Evropě. Jen v Německu jich je téměř 20 tisíc. Nabíjení se pohodlně spouští pomocí telefonu nebo karty RFID.

Kliknutím níže získáte další informace o vyúčtování a zobrazíte interaktivní mapu všech nabíjecích stanic.

mini elektromobilita – dojezd - nabíjecí karta
mini electric – rozdělující linie

OTÁZKY A ODPOVĚDI.

 

NABÍJENÍ MINI.

JAK NAJDU NABÍJECÍ STANICE MINI?

Umístění všech nabíjecích stanic sítě MINI Charging vám prozradí navigační systém MINI.

Nabíjecí stanice můžete také vyhledat: Při vyhledávání bodů zájmu lze jednoduše nastavit vyhledávání „nabíjecích stanic“. Následně se zobrazí seznam těch, které jsou ve vašem okolí. 

Další možnost nabízí aplikace MINI Charging, protože z vašeho telefonu umožňuje přístup k seznamu všech dostupných nabíjecích stanic.

JAK PROBÍHÁ NABÍJENÍ NA NABÍJECÍ STANICI?

K odemknutí nabíjecích stanic a zahájení nabíjení můžete použít mapu MINI Charging nebo aplikaci MINI Charging.

Některé nabíjecí stanice lze ovládat pomocí aplikace MINI Charging. Aplikace, která je vybavena integrovaným skenerem QR kódů, se snadno používá i instaluje. Stačí si ji jednoduše stáhnout, zadat do ní číslo své nabíjecí smlouvy MINI Charging a PIN kód.

JAK MÁM PLATIT?

Za nabíjení se platí bezhotovostně. Můžete platit pohodlně prostřednictvím měsíčního inkasa z vašeho bankovního účtu. Neustálý přehled o procesech nabíjení a nákladech vám poskytuje online vyúčtování služeb MINI Charging.

CO MUSÍTE UDĚLAT PŘI NABÍJENÍ?
  1. Vypněte motor a zatáhněte ruční brzdu.
  2. V případě potřeby zvolte před nabíjením typ elektrického proudu.
  3. Nepoužívejte žádné prodlužovací kabely.
  4. Nabíjecí kabel vždy připojujte a odpojujte v tomto pořadí:

 

Připojení:

1. Připojte k zásuvce.

2. Připojte k vozidlu.

Odpojení:

1. Odpojte od vozidla.

2. Odpojte ze zásuvky.

LED kontrolky:

  • Bílá: Signální světlo
  • Červená: Chyba nabíjení
  • Oranžová: Inicializace
  • Modrá: Nabíjení je aktivní
  • Zelená: Nabíjení dokončeno

 

5. Zamkněte vozidlo. Proces nabíjení se spustí až po uzamčení vozidla.

JAKÝ JE ROZDÍL MEZI NABÍJENÍM STŘÍDAVÝM PROUDEM (AC) A STEJNOSMĚRNÝM PROUDEM (DC**)?

Normální nabíjení střídavým proudem (AC):

Tento způsob nabíjí vaše vozidlo efektivně primárně přes noc, ale také během dne. Ve srovnání s domácí zásuvkou poskytuje nabíjecí stanice střídavého proudu více energie a baterii dokáže nabít během několika málo hodin. Tento typ nabíjecí stanice se zkráceně nazývá AC nabíjecí stanice, případně Wallbox.

Rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC):

Rychlonabíjecí stanice DC jsou lepší volbou v případech, kdy potřebujete vozidlo nabít rychle. Baterii vašeho vozidla umí nabít velmi rychle – například když jdete nakoupit nebo si někde dáte něco k jídlu. Proces nabíjení trvá od 30 do 40 minut. Tento typ nabíjecí stanice se nazývá DC rychlonabíjecí stanice.

NA KOHO SE MÁM OBRÁTIT O POMOC, POKUD MÁM PROBLÉMY S NABÍJECÍ STANICÍ?

Další informace naleznete na adrese minicharging.chargemasterplc.com/

Upozornění: Pokud se vyskytne problém s nabíjecí stanicí, obraťte se na provozovatele nabíjecí stanice. Jeho kontaktní číslo obvykle najdete na samotné nabíjecí stanici.

MOHU NABÍJECÍ STANICI WALLBOX INSTALOVAT VENKU?

Ano, nabíjecí stanice MINI Wallbox Essential je certifikována pro venkovní použití podle třídy IP 54. To znamená, že ochrana proti povětrnostním vlivům není nezbytně nutná. Nabíjecí stanice Wallbox byla vyvinuta a certifikována pro venkovní použití. Doporučujeme ji však z důvodu pohodlí instalovat uvnitř; v zimě se tak na nabíjecí stanici Wallbox nebude zachytávat sníh a led a nabíječka zůstane déle čistá.

KONTAKT?

MINI zákaznická linka telefonní číslo.: 296 330 868

E-mail: infomini.cz@mini.com

Otevírací doba: 08:00 až 20:00, Pondělí až neděle

ENVIRONMENTÁLNÍ A SOCIÁLNÍ STANDARDY V DODAVATELSKÉ SÍTI.

JAKÉ KLÍČOVÉ SUROVINY SE POUŽÍVAJÍ VE VYSOKONAPĚŤOVÝCH BATERIÍCH MODELU MINI COOPER SE A CO DĚLÁTE PRO TO, ABYSTE ZAJISTILI JEJICH ZODPOVĚDNÝ PŮVOD?

Klíčovými surovinami vysokonapěťových baterií jsou kobalt, lithium, grafit a nikl. Plášť vysokonapěťové baterie je vyroben z hliníku. Společnost MINI (BMW Group) se zavázala rozvíjet dodavatelský řetězec, který je odpovědný, udržitelný a splňuje naše vlastní vysoké etické standardy a standardy v oblasti lidských práv. Každý schválený dodavatel musí poskytnout informace o uplatňování environmentálních, sociálních a správních standardů včetně dodržování lidských práv a zákazu nucené práce.Úzce spolupracujeme s klíčovými dodavateli surovin, abychom zajistili, že všechny materiály pocházejí z odpovědných zdrojů jak z hlediska ochrany a zlepšování životního prostředí, tak z hlediska zajištění bezpečnosti a odpovídajících podmínek zaměstnanců v každém bodě dodavatelského řetězce. Pokračujeme také v zefektivňování logistických operací, abychom snížili dopady přepravy komponentů do našich závodů.

ZNÁTE PŮVOD POUŽITÝCH SUROVIN A JAK ZAJIŠŤUJETE, ABY VAŠI DODAVATELÉ SPLŇOVALI POŽADAVKY NA TRVALOU UDRŽITELNOST?

MINI (BMW Group) velmi pečlivě a podrobně zkoumá původ všech používaných surovin. Při výběru dodavatelů se pro náležitou péči v oblasti odpovědného podnikání řídíme normami OECD. Kromě toho zavazujeme naše přímé dodavatele, aby u svých vlastních dodavatelů plnili naše požadavky na udržitelnost. Transparentnost dodavatelských řetězců je základem pro zajištění našich požadavků na udržitelnost také u našich dodavatelů.

JAK ZAJIŠŤUJETE, ABY KOBALT POCHÁZEL Z ODPOVĚDNÝCH ZDROJŮ?

Společně se společnostmi BASF, Samsung SDI a Samsung Electronics jsme se zavázali k udržitelné těžbě kobaltu. V rámci společného projektu v Demokratické republice Kongo chceme zjistit, jak lze zlepšit životní a pracovní podmínky místních obyvatel. Abychom předešli nepříznivým dopadům nebo je zmírnili a nezklamali obyvatele Konga, pověřili jsme také německou společnost pro mezinárodní spolupráci GIZ, aby v rámci pilotního projektu v DR Kongo zlepšila pracovní podmínky při řemeslné těžbě kobaltu. Jsme si vědomi své odpovědnosti za to, že suroviny jsou těženy a zpracovávány za normálních podmínek. Pravidelně na situaci dohlížíme přímo na místě, dobře známe doly i pracovní metody našich partnerů a zajišťujeme ekologickou asanaci.
Kromě toho BMW Group sleduje cíl zvýšit podíl recyklovaného kobaltu v bateriových článcích, aby omezila potřebu kritických surovin, jako je například právě zmiňovaný kobalt.

JAKÉ KROKY JSTE PODNIKLI, ABYSTE ZAJISTILI SPRAVEDLIVÝ A UDRŽITELNÝ PROCES ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK NA DODÁVKY HLINÍKU?

V procesu dodávek hliníku jej nakupujeme nejen pro vlastní potřebu, ale také tento materiál spolehlivě a za předem dohodnuté ceny poskytujeme našim dodavatelům. To vytváří větší jistotu plánování na obou stranách. Abychom byli schopni v budoucnu uspokojit naše dlouhodobé požadavky na udržitelně vyráběný hliník, společnost BMW Group se jako první výrobce automobilů připojila k iniciativě Aluminum Stewardship Initiative – aktivně požaduje ekologickou a sociální udržitelnost certifikovaného hliníku v celém hodnotovém řetězci, a to od těžby až po proces recyklace.
V našich výrobních procesech se také snažíme využívat více recyklovaného hliníku. Používání druhotných materiálů má pozitivní vliv zejména na následující aspekty udržitelnosti: biologickou rozmanitost, emise CO2 (zejména u surovin s energeticky náročnou výrobou, jako je hliník, ocel a měď) a snížení množství odpadu. Průměrný podíl druhotného hliníku v našich vozech činí 20 %. U hliníkových slitin pro odlitky je to 40 %. Spolupracujeme s iniciativou Aluminum Stewardship Initiative na certifikaci našich partnerů dodávajících hliník v souladu s nastíněnou normou udržitelnosti. Další informace naleznete na webu aluminium-stewardship.org.

ODKUD POCHÁZÍ VAŠE LITHIUM A JAK ZAJIŠŤUJETE UDRŽITELNÝ PROCES TĚŽBY?

Lithium používané v komponentech vozu Mini Cooper SE pochází z Austrálie. Těží se z ložisek tvrdých hornin, která podléhají nejpřísnějším standardům z hlediska udržitelnosti. BMW Group pokračuje ve výzkumu, jak lze materiály, jako je lithium, znovu využít prostřednictvím recyklace baterií – například opětovnou výrobou nebo koncepcí tzv. „uzavřeného cyklu“.

JAKÉ KROKY JSTE PODNIKLI, ABYSTE ZAJISTILI, ŽE VAŠI DODAVATELÉ SPLŇUJÍ POŽADAVKY NA UDRŽITELNOST?

Získání maximálního přehledu o našem dodavatelském řetězci nám pomáhá identifikovat problémy na místě a účinně je řešit, často ve spolupráci s našimi dodavateli a dalšími zúčastněnými stranami. Zvýšení transparentnosti a efektivity využívání zdrojů v našich dodavatelských řetězcích je založeno na dodržování environmentálních a sociálních standardů definovaných ve standardu udržitelnosti BMW Group pro síť dodavatelů. Každý dodavatel musí ve své nabídce zohlednit požadavky BMW Group na udržitelnost. Současně se řídíme mezinárodními standardy, jako jsou směrnice iniciativy OSN Global Compact (Davos, 01/99) a „Deklarace o základních principech a právech v práci“ (Ženeva, 06/98), Mezinárodní organizace práce (ILO), a jejich požadavky „Obecných zásad OSN pro obchod a lidská práva“.

V JAKÉM OKAMŽIKU SE MINI COOPER SE STÁVÁ EKOLOGIČTĚJŠÍ NEŽ MINI COOPER S?

Ekologičnost jakéhokoli elektromobilu závisí na zdroji elektrické energie, kterou se nabíjí baterie. Dalším aspektem stopy CO2 během celého životního cyklu je energie spotřebovaná na výrobu akumulátoru. S ohledem na tuto skutečnost testy ukázaly, že pokud je MINI Cooper SE nabíjeno elektřinou z obnovitelných zdrojů, vyrovná se nebo „odpracuje“ CO2 uvolněné při výrobě přibližně po 19 tisících ujetých kilometrech. Během celého životního cyklu jsou emise MINI Cooper SE o 40 % (energetický mix EU) nebo o 70 % (elektřina z obnovitelných zdrojů) nižší ve srovnání s emisemi modelu MINI Cooper S se zážehovým motorem. To znamená, že při průměrných denních ujetých vzdálenostech stačí pouhých dvanáct měsíců používání k tomu, aby MINI Cooper SE vyrovnalo dodatečné emise skleníkových plynů vzniklé při jeho výrobě.

mini electric – rozdělovací linka
mini elektromobilita – přehled

ELECTROMOBILITA.

ELEKTRIFIKACE POHONU.

Elektrifikace hnacího ústrojí je mobilitou budoucnosti. Podívejme se na různé systémy MINI a seznamme se s některými používanými pojmy.

mini electromobilita – nabíjení

NABÍJENÍ.

DOMA A NA CESTÁCH.

Potřebné „palivo“ můžete „natankovat“, kdykoli a kdekoli budete chtít.

mini electric – rozdělovací linka – electrické logo