MINI A UDRŽITELNOST – DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC

„TOHLE JE SKUTEČNÁ DETEKTIVNÍ PRÁCE.“

MINI Udržitelnost – Ferdinand Geckeler – dodržování předpisů v dodavatelském řetězci MINI Udržitelnost – Ferdinand Geckeler – dodržování předpisů v dodavatelském řetězci

Ferdinand Geckeler je u MINI již 13 let zodpovědný za udržitelné řízení dodavatelského řetězce, což znamená, že dohlíží i na odpovědnou výrobu automobilů. Jeho prací je zajištění dodržování přísných ekologických kritérií a sociálních standardů ze strany dodavatelské sítě. Může to znít banálně, ale jak říká Geckeler žijící v Mnichově, vyžaduje to doslova detektivní instinkt.

MINI bude od roku 2030 plně elektrické.

Tento krok plně podporujeme! Již dnes prosazujeme strategie udržitelnosti, které ovlivňují náš přístup k dodavatelským řetězcům a materiálům, elektrifikaci, výrobním závodům a našemu startupovému programu URBAN-X. Co to znamená, to se můžete podrobně dozvědět v našem seriálu o udržitelnosti „BIG LOVE FOR THE PLANET: Tímto způsobem MINI směřuje do budoucnosti.“
MINI Udržitelnost – Ferdinand Geckeler – MINI míří k plné elektromobilitě
MINI Udržitelnost – Ferdinand Geckeler – dodržování předpisů v dodavatelském řetězci

Pane Geckelere, popište prosím svůj běžný pracovní den.

Já a můj tým trávíme každý den velkou část času tím, že se velmi podrobně zabýváme někdy kritickým původem surovin a způsobem jejich zpracování. Za tímto účelem analyzujeme dodavatelský řetězec každého materiálu od začátku do konce a vyhodnocujeme rizika tak, abychom byli schopni splnit naše přísné specifikace a vysoké standardy. Totéž očekáváme i od našich dodavatelů, zejména pokud se jedná o suroviny, jako je například slída. Co je slída a odkud pochází?

Co je slída a odkud pochází?

Slída je název skupiny minerálů známých jako hlinitokřemičitany. Vyskytují se v žule, mramoru a pískovci. Díky vysoké tepelné odolnosti a elektroizolačním schopnostem je slída vhodná pro použití v různých součástkách, například v elektronických systémech vozů MINI. Tento minerál je také součástí barevných pigmentů některých kosmetických výrobků a barev. Problémem slídy je, že někdy pochází z neregulovaných nebo dokonce nelegálních malých dolů a v některých případech z nejchudších oblastí světa. Proto je často velmi obtížné vysledovat její zdroj.

To zní jako velká výzva.

Máte pravdu! Dodavatelský řetězec, což je cesta materiálu z dolu do MINI, se skládá ze složité sítě tvořené bezpočtem dodavatelských vztahů. Dodavatelské řetězce zviditelňujeme – od těžby přes další zpracování až po využití nerostu našimi subdodavateli nebo v našem výrobním závodě. Jsme si však dobře vědomi toho, že původ slídy nemůžeme zjistit například pouze prostřednictvím transparentnosti a auditů, jako jsou kontroly na místě. Problémy, zejména v těžebních regionech, jsou složitější. Proto pracujeme podle uznávaných zásad, jako je „posílení postavení před odstoupením“, což znamená, že z dodavatelského řetězce neustupujeme jen na základě podezření, ale zapojujeme se do rozvojové práce zaměřené na zlepšení životních a pracovních podmínek lidí v daných regionech, a děláme tak vše pro to, abychom vyloučili možnost dětské práce.
MINI Udržitelnost – Ferdinand Geckeler – transparentnost dodavatelského řetězce
MINI Udržitelnost – Ferdinand Geckeler – regulace dodavatelského řetězce

Jak zajistíte, aby nedocházelo k porušování předpisů?

Když se díváme na dodavatelské řetězce surovin, zaměřujeme se na výzkum a analýzu rizik, abychom zajistili sledovatelnost. Jedná se o skutečnou detektivní práci, protože každý krok výroby a dodávky je pod naším drobnohledem. Před sestavením nového modelu zvažujeme, které materiály pro kterou součástku skutečně potřebujeme. Také všechny naše smlouvy s dodavateli obsahují ustanovení v souladu s Rámcovými zásadami OSN pro lidská práva a životní prostředí nebo Směrnicemi OECD pro nadnárodní podniky.

Lze toto všechno kontrolovat z Mnichova a továrny MINI v Oxfordu?

Je to každý den nová výzva. Díky pravidelným školením, kontrolám a auditům subdodavatelů prováděným nezávislými orgány však můžeme ověřit, že naše dodavatelské řetězce fungují v souladu s předpisy. To zahrnuje také důkladné, i neohlášené, kontroly přímo v terénu.

Jak se Vám daří udržet si motivaci?

Naším posláním je dosáhnout vysoce transparentní úrovně výroby v automobilovém průmyslu. Není to snadný úkol, ale stojí za to za něj bojovat.

NEEXISTUJE ŽÁDNÁ PLANETA B.

Každý z nás je zodpovědný za zachování a ochranu životního prostředí. Proto jsme si v MINI stanovili ambiciózní cíl plně elektrifikovat celou modelovou řadu naší značky od roku 2030 dále. Ale to není všechno. Chceme také, aby naše dodavatelské řetězce byly spravedlivé a transparentní, aby naše továrny měly nízkou spotřebu energie a vysokou šetrnost k lidem a aby naše materiály šetřily zdroje a byly recyklovatelné. Chceme být lídrem na cestě vpřed a přimět co nejvíce lidí, aby se k nám přidali. Proč to děláme? Protože to máme v DNA.

V MINI nám vždy šlo o to, aby se z něčeho malého stalo něco velkého. První klasické Mini bylo navrženo na konci 50. let, v době, kdy si průmyslové země Západu díky suezské krizi uvědomily, že fosilní paliva nejsou nevyčerpatelným zdrojem. Od té doby se MINI snaží vytvořit způsob mobility, která by byla možná v omezeném prostoru měst, a představuje vozy, které kombinují pocit z jízdy jako v motokáře s hlubokým povědomím o životním prostředí. Je to něco, co dlužíme naší společnosti a generacím, které teprve přijdou.

MINI Udržitelnost – Ferdinand Geckeler – neexistuje planeta B