Náš nástroj pro správu Vašeho oprávnění, které jste nám udělili, abychom mohli používat soubory cookie, je dočasně offline. Některé funkce vyžadující Váš souhlas s používáním souborů cookie proto mohou chybět.
ROBERTO ROSSETTI
„VĚNUJI POZORNOST I MALÝM KROKŮM.“


Ovlivňuje tolik zájmu o emise CO2, analýzy a recykláty také způsob, jakým se věnujete věcem mimo práci?
Roberto Rossetti: Ano, to rozhodně není zanedbatelné. Tento vzorec myšlení si s sebou beru všude, kam jdu. Když nastupuji do letadla, ptám se sám sebe na spotřebu CO2. Když kupuji potraviny, zvažuji, kolik CO2 již bylo vyprodukováno při výrobě a přepravě. Jsem velmi vnímavý a věnuji pozornost malým krokům, protože jsem se také naučil, že to, co nás skutečně posouvá vpřed, je množství udržitelných kroků. Bohužel neexistuje jediné řešení.
Vývoj celého vozu je velký obor. Na co se v současnosti zaměřujete?
Roberto Rossetti: V současné době se zaměřuji především na analýzu životního cyklu emisí CO2 pro celou BMW Group, od budov a výroby až po každé jednotlivé vozidlo, každou součástku a všechny vyvinuté materiály. Analýza životního cyklu je obzvláště účinná pro ochranu klimatu a snižování emisí CO2. Tímto způsobem vytváříme transparentnost, protože každý vůz, každý proces, každá budova vytváří CO2 po celou dobu svého životního cyklu. Čím přesněji víme, kde emise vznikají, tím lépe můžeme plánovat úspory. V celé společnosti se na tom podílí mnoho prvků. Neměříme každou hodnotu sami, ale spojujeme vše dohromady. Podobně efektivní je i správný výběr materiálů. Při výrobě recyklátů vznikají mnohem nižší emise CO2, což zase snižuje celkovou uhlíkovou stopu. Když používáme méně primárních surovin, méně také znečišťujeme životní prostředí.
Naším cílem je, abychom byli schopni všechny výrobky po skončení jejich používání kompletně recyklovat. Recykláty můžeme používat opakovaně, jako třeba u průmyslových odpadů, například kovových odřezků. Kromě toho můžeme získávat obnovitelné suroviny z rostlin nebo biomasy. Žhavým tématem jsou přírodní vlákna ze lnu. Nebo rostlinné alternativy kůže z korku, kaktusu či hub. Můžeme také nahradit některé plasty, které se v současnosti stále vyrábějí z ropy, například plastovými náhražkami z dřevního odpadu, které mají neuvěřitelně nízkou stopu CO2.
S jakými obtížemi, s jakými překážkami se na této cestě setkáváte?
Roberto Rossetti: CO2 stopa a snižování CO2 jsou velmi složitá a komplexní témata. Musíme si dávat pozor, abychom nezabředli do trivialit, ale zaměřili se nejprve na velké znečišťovatele. Pak můžeme postupovat krok za krokem. Již jsem zmínil kvalitu jako výzvu u nových materiálů vyrobených z recyklovaného materiálu. Kolik druhotného materiálu můžeme použít, a přitom si zachovat pověst kvality? Chceme také při výrobě našich vozidel stále více využívat recyklovaný materiál. To musí být zaručeno. Klíčová je spolehlivost dodávek. To znamená objednávat u dodavatelů určitá množství a stanovit jasné cíle. To dodavatele motivuje k dalšímu rozvoji v tomto směru. Moje silná síť mi pomáhá všechny tyto otázky řešit. Je tu tolik stran, které musí spolupracovat. Směr je poměrně jasně vytyčen a také přijat. Zbývá už jen společně vymyslet CO a JAK.


Jednou větou: Co Vás každý den motivuje k práci na těchto cílech?
Roberto Rossetti: Chci svým dětem zanechat krásnou zemi! Slyším i malé děti, jak o tom mluví. Moje dcera vždycky říká: Zhasni světlo, není to dobré pro životní prostředí. Naše děti jsou tím přirozeně ovlivněny, chci jim zanechat zemi v dobrém stavu.