Náš nástroj pro správu Vašeho oprávnění, které jste nám udělili, abychom mohli používat soubory cookie, je dočasně offline. Některé funkce vyžadující Váš souhlas s používáním souborů cookie proto mohou chybět.
JACOB HAMAR
„ZŮSTALI JSME U TOHO A NYNÍ SLAVÍME.“


Jacobe Hamare, pracujete v oblasti vývoje baterií a děláte doktorát z energetiky. Zaobíráte se také dodávkami energie z obnovitelných zdrojů v rozvojových zemích. Co plánujete?
Jacob Hamar: Náš projekt je navržen tak, aby podpořil různé iniciativy CSR BMW Group – využití již nepotřebných baterií z automobilů. Naše společenská odpovědnost zahrnuje mnoho různých aktivit a všechny potřebují stabilní a udržitelné dodávky energie. Zde chceme a můžeme pomoci.
Jak jste na tento nápad přišli?
Jacob Hamar: V rámci své magisterské práce jsem strávil nějaký čas v malém městečku v Zimbabwe v Africe. Byla to jediná vesnice v okruhu mnoha kilometrů, kde byla škola a nemocnice. Instalovali jsme tam solární čerpadla a rychle jsme si všimli, že mít spolehlivou energii má velmi pozitivní vliv na ekonomiku a život lidí. Jednalo se jen o velmi malá solární čerpadla a baterie s kapacitou 10 až 15 ampérhodin. Pro srovnání: baterie BMW i3 má náboj 120 ampérhodin.
Ale i s touto malou baterií můžete zásobovat malou školu nebo nemocnici světlem a nejnutnější elektřinou. Přesto bylo vždy obtížné takové baterie sehnat. U BMW jsem pak zjistil, že existuje mnoho starých baterií z vývojových vozidel, které bychom mohli použít. A rozhodně není nouze o sociální iniciativy, které by tyto baterie mohly využít. Mým cílem je vytvořit infrastrukturu, aby všechny tyto baterie mohly najít nový domov. Aby po jejich prvním použití společností BMW putovaly bezpečně a řádně otestované k druhému využití v sociálním projektu.
Co je na tomto projektu nejnáročnější?
Jacob Hamar: Bezpečnost. Mluvíme tu o vysokém napětí, musíte s ním zacházet opatrně. Například baterie PHEV nebyly vyvinuty pro použití se solárním čerpadlem; zatím měly v nejlepším případě pouze sekundární využití v průmyslu. Pak jsou tu místní klimatické podmínky, horko a prach. Je také třeba metodicky naplánovat celý proces od začátku do konce. Jak se baterie dostanou do svého nového domova? Kdo financuje přepravu? Jak se nakonec vrátí zpět k recyklaci? To jsou výzvy.


Projekt probíhá souběžně s Vaší prací a dizertační prací. Co Vás každý den motivuje?
Jacob Hamar: Přeji si, aby se náš svět vyvíjel pozitivním směrem, aby se v něm každému člověku žilo dobře. Chci, aby moje práce k tomuto vývoji přispěla.