JACOB HAMAR

ZŮSTALI JSME U TOHO A NYNÍ SLAVÍME.“

Jacob Hamar, doktorand v oboru vývoje baterií ve společnosti BMW Group, popisuje, jak se svou kolegyní Sabrinou Kolbeckovou zahájili projekt zásobování sociálních institucí v rozvojových zemích čistou energií z baterií pocházejících z bývalých vývojových vozidel.
MINI Udržitelnost – Jacob Hamar – specialista na znovuvyužití baterií MINI Udržitelnost – Jacob Hamar – specialista na znovuvyužití baterií

Jacobe Hamare, pracujete v oblasti vývoje baterií a děláte doktorát z energetiky. Zaobíráte se také dodávkami energie z obnovitelných zdrojů v rozvojových zemích. Co plánujete?

Jacob Hamar: Náš projekt je navržen tak, aby podpořil různé iniciativy CSR BMW Group – využití již nepotřebných baterií z automobilů. Naše společenská odpovědnost zahrnuje mnoho různých aktivit a všechny potřebují stabilní a udržitelné dodávky energie. Zde chceme a můžeme pomoci.

Jak jste na tento nápad přišli?

Jacob Hamar: V rámci své magisterské práce jsem strávil nějaký čas v malém městečku v Zimbabwe v Africe. Byla to jediná vesnice v okruhu mnoha kilometrů, kde byla škola a nemocnice. Instalovali jsme tam solární čerpadla a rychle jsme si všimli, že mít spolehlivou energii má velmi pozitivní vliv na ekonomiku a život lidí. Jednalo se jen o velmi malá solární čerpadla a baterie s kapacitou 10 až 15 ampérhodin. Pro srovnání: baterie BMW i3 má náboj 120 ampérhodin.

Ale i s touto malou baterií můžete zásobovat malou školu nebo nemocnici světlem a nejnutnější elektřinou. Přesto bylo vždy obtížné takové baterie sehnat. U BMW jsem pak zjistil, že existuje mnoho starých baterií z vývojových vozidel, které bychom mohli použít. A rozhodně není nouze o sociální iniciativy, které by tyto baterie mohly využít. Mým cílem je vytvořit infrastrukturu, aby všechny tyto baterie mohly najít nový domov. Aby po jejich prvním použití společností BMW putovaly bezpečně a řádně otestované k druhému využití v sociálním projektu.

Co je na tomto projektu nejnáročnější?

Jacob Hamar: Bezpečnost. Mluvíme tu o vysokém napětí, musíte s ním zacházet opatrně. Například baterie PHEV nebyly vyvinuty pro použití se solárním čerpadlem; zatím měly v nejlepším případě pouze sekundární využití v průmyslu. Pak jsou tu místní klimatické podmínky, horko a prach. Je také třeba metodicky naplánovat celý proces od začátku do konce. Jak se baterie dostanou do svého nového domova? Kdo financuje přepravu? Jak se nakonec vrátí zpět k recyklaci? To jsou výzvy.

MINI Udržitelnost – Jacob Hamar – znovuvyužití baterií MINI Udržitelnost – Jacob Hamar – znovuvyužití baterií

Projekt probíhá souběžně s Vaší prací a dizertační prací. Co Vás každý den motivuje?

Jacob Hamar: Přeji si, aby se náš svět vyvíjel pozitivním směrem, aby se v něm každému člověku žilo dobře. Chci, aby moje práce k tomuto vývoji přispěla.