STEFAN FENCHEL

CHCI BÝT HYBATELEM ZMĚN.“

Vedoucí projektu továrny BMW Group v Lipsku vysvětluje, jak důležité je motivovat ostatní lidi k ochraně životního prostředí.
MINI Udržitelnost – Stefan Fenchel – Projektový manažer, Továrna BMW Group Lipsko MINI Udržitelnost – Stefan Fenchel – Projektový manažer, Továrna BMW Group Lipsko

Stefane Fenchele, továrna BMW Group v Lipsku je Váš projekt, který jste spolu s dalšími vybudoval a dnes provozujete. Co zde mohou naši čtenáři očekávat? Předpokládám, že kvetoucí louky v areálu továrny nejsou celým příběhem...

Stefan Fenchel: Nejjednodušší je představit si to jako skládačku, jejíž dílky do sebe musí dokonale zapadat. Továrna BMW Group v Lipsku má za cíl spojit dohromady dílky skládačky ekologie, ekonomiky a sociálních otázek. Tuto sociální udržitelnost jsme rozdělili na vnitřní a vnější dopady. Aby do sebe dílky skládačky zapadly, klademe si při všem, co děláme, několik otázek: Má to skutečně ekologický smysl? Je to ekonomicky proveditelné? S kým na tom chceme spolupracovat? Jak oslovíme naše zaměstnance? Naše „Vize továrny s nulovými emisemi“ je stará jako samotná továrna v Lipsku. Máme větrné turbíny, farmu bateriových úložišť a první vlastní vodíkovou čerpací stanici pro logistická vozidla v Německu. 

Co Vás vede k tomu, abyste tato témata prosazoval? Jste vlastně chemik.

Stefan Fenchel: Příroda mě zajímá už od dětství. Vždy jsem ji chtěl svým způsobem chránit a podporovat. Původně jsem pracoval ve výzkumu jako chemik. Pak jsem se ale rozhodl, že chci převzít aktivní odpovědnost a pohánět změny kupředu. Nejúčinnější způsob, jak toho dosáhnout, je v průmyslu. Projekt „Zelená továrna (Továrna BMW Group Lipsko)“ jsme původně založili souběžně s našimi liniovými funkcemi a teprve od roku 2020 je to moje práce na plný úvazek. Přichází však přesně v pravý čas, protože naléhavost klimatických problémů je na vzestupu. Snížení emisí CO2 je obzvláště důležité.

Je v rámci projektu něco, na co jste obzvlášť hrdý?

Stefan Fenchel: Naše „Zelená továrna (Továrna BMW Group Lipsko)“ je projektem, který je hybatelem změn. Takové projekty nevedou k vytvoření produktu, ale umožňují ostatním udělat něco, co posune vývoj kupředu. Proto jsem už teď na projekt jako celek velmi hrdý. Největším hmatatelným úspěchem naší dosavadní práce je podle mého názoru vodíkové potrubí. Pokud vše půjde podle plánu, bude v příštích několika letech celý plán realizován a bude pak zásobovat továrnu zeleným vodíkem. To má samozřejmě úplně jiný efekt než kvetoucí louky. Je to krok, který nás posune od znečišťovatele CO2 k hybné síle v oblasti minimalizace emisí uhlíku. Proto v současné době věnuji téměř 90 procent svého času otázkám, které jsou extrémně politické. Zároveň jsou součástí mé role také louky, včely a vlastní jablečná šťáva z rostlin. Je to docela náročné vyvažování, ale tato šíře mě fascinuje. Samozřejmě ne vždy jde všechno hladce, ne všechno funguje hned. Už léta se snažím získat lidi pro naši problematiku, nadchnout je, ale mnozí si prostě nedokážou najít čas, aby se zajímali také o udržitelnost. Ale i když chápu jejich postoj, přesto jsou takové negativní reakce pro idealistu, jako jsem já, zklamáním.

MINI Udržitelnost – Stefan Fenchel – začlenění udržitelnosti do všech liniových funkcí MINI Udržitelnost – Stefan Fenchel – začlenění udržitelnosti do všech liniových funkcí

Řekněme, že se setkáte s Oliverem Zipsem, předsedou představenstva BMW AG. Zeptá se Vás: „Jak Vám mohu pomoci, aby byla továrna BMW Group v Lipsku úspěšná? Co právě teď nejvíce potřebujete?“ Na odpověď máte jednu minutu. Co odpovíte?

Stefan Fenchel: " Důkladně začlenit udržitelnost do všech liniových funkcí. Přimět vedoucí pracovníky, aby pochopili, že udržitelnost je způsob, jak věci dělat a jak o nich přemýšlet, a nejde jen o doplněk. Tento přístup je zcela zásadní! Udržitelnost by neměla být falešným označením nebo něčím, čemu se věnujeme jen proto, že to chce šéf. Pak ztrácíme veškerou důvěryhodnost. Nebylo by to nic jiného než „greenwashing“.